mars 1, 2024

Löpning eller styrka för viktnedgång?

Är löpning eller styrketräning bäst för viktnedgång? Om man måste välja alltså
/Instagramföljare

SVAR: För att gå ner i vikt behöver du ligga på ett kaloriunderskott. Både styrketräning och löpning hjälper till att förbruka kalorier men inte alltid så mycket som man tror. En timme löpning förbrukar x antal kalorier men samma timme med annan aktivitet som man annars hade utfört förbrukar också x antal kalorier. Det är skillnaden mellan dem som är av intresse i det här fallet.

Vid högintensiv träning finns det två nackdelar när man ser till viktminskning och antalet kalorier. Den första är kroppens förmåga att kompensera för plötslig energiförbrukning, både det som sker omedvetet och de mer medvetna valen, att exempelvis sätta sig i soffan och titta på en serie för att man är trött efter löprundan. En timme man annars kanske hade utfört någon fysisk aktivitet som städning, leka med barnen och liknande. Den andra nackdelen är att hungern riskerar att öka och även sötsuget. Följer man ingen kostplan finns det risk att man äter lite extra och hamnar på plus minus noll eller i värsta fall även får i sig fler kalorier p.g.a löpningen än om man inte hade sprungit.

Att styrketräna kan också orsaka det men risken är betydligt mindre. Om man kör lågintensiv träning med tung belastning så ger man dessutom kroppen bra förutsättningar att öka muskelmassan vilket är till fördel när man gått ner sina kilon och vill ligga på en balanserad nivå med maten. Löpningen kommer nämligen inte öka muskelmassan nämnvärt. Dock bör även styrketräning ses som komplement till kosten och ska inte enbart användas som verktyg för att gå ner i vikt.
Värt att tillägga är att om man springer ett Marathon eller ställer sig på ett löpband i fem timmar så kommer man givetvis att gå ner i vikt utan att kroppen kommer att kunna kompensera för det, oavsett vad man äter. Din kropp kommer inte att må så bra av det i längden så inget vi rekommenderar.

Slutsats: Håll koll på kosten och se till att du ligger på ett underskott per dag/vecka/månad och komplettera med styrketräning. Tycker du om löpning och/eller vill förbättra konditionen så lägg även till ett eller flera löppass i veckan. Gillar du inte löpning så är paddel, tennis, badminton och andra sporter ypperliga.

Är du intresserad av individuell coachning av oss via vår app i din telefon så lämna en intresseanmälan så hör vi av oss med priser och information.
www.annaochphilipcoachning.se

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM