augusti 15, 2020

Vad betyder deffa?

Vi får ofta frågan vad som är skillnaden mellan att banta och deffa. Att deffa innebär att man går ner i vikt och samtidigt behåller muskelmassan (deffa = definiera musklerna). Om man bara äter mindre utan att träna riskerar man nämligen att bryta ner musklerna och på sikt innebär det att man får ännu lägre energiförbrukning när man nått sin målvikt och riskerar att gå upp snart igen när man börjar äta mer fritt.

Genom att styrketräna under tiden man går ner i vikt både påskyndar man nedgången och ökar sannolikheten att behålla den nya vikten även i framtiden. Dessutom så är tränade muskler alltid snyggt, speciellt när man minskat fettdepåerna på kroppen. Kör minst ett pass per vecka, gärna två eller fler för bäst effekt. Var inte rädd att ta i så länge tekniken känns bra.

Vid en deff är det viktigt att äta mycket protein. Försök att få i dig 1,5 till 2 gram per kilo kroppsvikt varje dag. Väger du 70 kilo innebär det 105-140 gram protein per dag.

Här är proteinmängden i 5 livsmedel:

🔸 100 g kycklingfilé = 22 g
🔸 100 g sojabönor = 34 g
🔸 1 ägg = 7 g
🔸 100 g kvarg = 12 g
🔸 100 g jordnötter = 26 g

Ett bra sätt att öka mängden protein är att dricka proteinshake (proteinpulver) som komplement. En shake tillför cirka 25 gram protein utan att öka kaloriintaget allt för mycket.

En deff kan pågå allt ifrån ett par veckor upp till 16 veckor eller mer. Många väljer att lägga in en fri dag (s.k. cheat day, ätardag) men det är inget måste.
Tanken med en sådan är från början att fylla på glykogendepåerna (lagrad energi i musklerna) genom att öka kolhydratsintaget under ett dygn men det har idag för de flesta blivit en dag då man äter sådant som inte ingår i kostschemat, mest som en treat eller något man har längtat till under veckan. Det påverkar inte viktnedgången negativt om man äter lite mer, men inte svullar förutom  att man inte går ner i vikt just den dagen. Sedan kan det så klart störa både magen och påverka hungern/sug osv att äta socker, mer fett osv. under en dag.

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM