augusti 15, 2020

Vad är cirkelträning?

Cirkelträning är både roligt och effektivt att utföra. Det baseras på enkla, funktionella övningar som ger såväl styrka, kondition, balans, som explosivitet och uthållighet.

Ett cirkelpass är baserat på minst fyra övningar men kan i pincip vara hur många som helst. Man kör ett set per övning, skiftar till nästa och upprepar tills alla övningar har körts ett varv. Innan man påbörjar nästa cirkel vilar man en stund för att få ner pulsen en aning och låta musklerna återhämta sig.

Ordningen på övningarna ger en bra växling mellan musklerna i överkroppen och underkroppen och även mellan konditionskrävande och mindre konditionskrävande övningar. På så sätt får musklerna även en chans att återhämta sig medan man kör.

I cirkelträningen kan olika redskap användas eller bara den egna kroppsvikten som belastning.

Här är ett förslag på ett cirkelpass du kan köra hemma:

Kör fyra varv av:
▪️20 knäböj
▪️15 armhävningar
▪️10 burpees
▪️24 utfall (12 per ben)
▪️15 dips mot en stol
▪️20 situps

Fler utmanande och roliga cirkelpass finns i vår kanal i Twiik appen.

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM