januari 18, 2021

Vad är kalorier?

Kalorier anger hur mycket energi en viss mängd av ett näringsämne eller livsmedel ger, eller hur stor energiförbrukning man har.

1 kcal ska egentligen läsas som 1 kilokalori, som egentligen är 1000 kalorier. För enkelhetens skull så säger man i dagligt tal 1 kalori.

Det är många som pratar om kalorier som något negativt då många förknippar det med övervikt. Övervikt orsakas om man fått i sig för många kalorier i förhållande till hur många man förbrukar. Energin kommer då att lagras som fett i fettdepåerna och man ökar i vikt.

Genom tiderna har fettdepåerna varit alltifrån en statussymbol till något sexigt eller raka motsatsen, något som anses vara ohälsosamt. En sak är säker och det är att det inte är farligt att ha fettreserver på kroppen. Det är först när de blir för stora och framförallt när man äter en dålig kost som det kan bli ohälsosamt.

De flesta mår bra och håller vikten alldeles utmärkt utan att räkna kalorier men om man vill ha kontroll över sin fettprocent och eventuellt minska den så kan det vara en god idé att se över hur mycket mat man stoppar i sig och hur många kalorier det motsvarar. Protein och kolhydrater ger 4 kcal per gram och fett ger 9 gram. (sedan får man även i sig energi från fibrer, alkohol och organiska syror)

På näringsdeklarationen på alla livsmedel står det hur många kalorier per 100 gram varan innehåller. Genom att väga/uppskatta hur mycket man stoppar i sig kan man få en siffra på hur många kalorier det motsvarar. Slår du ihop allt under en dag så har du ditt dagaintag. (observera att det alltid är ett ungefärligt värde) Det ska alltid vara mindre än vad du förbrukar om du vill gå ner i fettvikt.

Eftersom det inte går att räkna ut ett exakt värde på hur mycket man förbrukar per dag får man använda vågen, spegeln, klädernas passform och måttbandet för att ta reda på om kroppsfettet minskar.

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM