maj 17, 2021

Din kropp behöver mineraler

Mineraler som finns i maten har många viktiga funktioner i kroppen. De bidrar bland annat till att bygga upp delar av kroppen som till exempel skelett, tänder och brosk.
Det behövs även för att kunna upprätthålla sin vatten- och saltbalans, för musklernas arbete och för att nervimpulser och signalöverföring mellan celler ska fungera. Framför allt så ingår de i hormoner och enzymsystem. För att må bra måste man kontinuerligt tillföra mineraler via sin kost.

Mineraler som din kropp behöver:

– Koppar
– Kalcium
– Krom
– Jod
– Kalium
– Järn
– Magnesium
– Mangan
– Molybden
– Selen
– Zink

Olika funktioner mineraler kan ha i kroppen:

🔸Magnesium och kalcium bidrar till att styra våra rörelser eftersom de bidrar till normal muskelfunktion. Magnesium bidrar dessutom till nervsystemets normala funktion, medan kalcium bidrar till normal neurotransmission.

🔸Zink, selen, koppar och mangan är antioxidanter som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

🔸Ett tillräckligt intag av mineralerna järn och magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning.

🔸Koppar bidrar till normal pigmentering av hår och hud.

🔸Molybden är ett spårämne som kroppen behöver för att olika enzymer ska fungera normalt. Bl.a. bidrar molybden till att vissa aminosyror omsätts i kroppen.

🔸Flera mineraler bidrar till normal energiomsättning – fosfor, mangan, magnesium, järn, jod, kalcium och koppar.

🔸Krom bidrar till att bibehålla normal blodsockernivå.

🔸Mineraler är bland annat byggstenar i skelettet och tänder. Magnesium, kalcium, zink, fosfor och mangan bidrar till att bibehålla normalt skelett, medan fosfor, kalcium och magnesium dessutom bidrar till att bibehålla normala tänder.

När man tränar eller stressar mycket ökar behovet av mineraler. Man ska i första hand försöka få i sig alla mineraler via kosten men skulle det behövas kan man komplettera med ett kosttillskott, exempelvis mineraltillskott för tränande. Ett stort problem är att det moderna jordbruket har orsakat en utarmning av våra odlingsjordar.

Tillskott av mineraler kan behövas av:

Menstruerande kvinnor: Järn
Gravida: Kalcium och järn
Ammande: Kalcium
Äldre: Kalcium
Veganer: Ev. järn, zink och selen

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM