juli 23, 2017

Du bestämmer hur din kropp ska se ut

Vi har nämnt det så många gånger förut förut och vi tänker göra det igen. Det gäller att tvinga kroppen att använda sig att de lagrade fettdepåerna. När man äter för mycket under en lång period ger man kroppen en chans att lagra flera tusen kalorier i form av fett ifall man någon gång skulle hamna i en situation där man inte har tillgång till mat. Det är den situationen man utsätter kroppen för när man går på diet. Den får begränsat med kalorier och tvingas använda fettdepåerna. Tvärt om vad många tror blir man oftast mer skärpt och får mer energi när man är hungrig.

Michael Mosley som grundade 5:2 dieten har tittat på flera studier som visar att när våra kroppar vill att vi äter blir vi istället mer skärpta och inte trötta och slöa som många tror. Orsaken är att vi ska orka skaffa föda och inte svälta ihjäl. Man kan säga att man bör bli bästa vän med sin hunger. Varför inte fråga sin kropp om fettdepåerna smakar gott när magen kurrar. Tiotusentals kalorier ligger där under huden och bara väntar på att få ”ätas upp”.

16920b36-5b2f-4bfe-9450-7732bc9bb83e

Man måste tänka på att det finns näringsämnen som är viktiga att få i sig regelbundet och det är framförallt protein och de nyttiga fettsyrorna. Vår rekommendation är att inta protein (aminosyror) regelbundet för att förhindra att kroppen bryter ner musklerna för att tillgodose behovet. Fetterna får man bland annat i sig från fisk, ägg, nötter, avokado och liknande men man kan även komplettera med omega-3 tillskott. Vi rekommenderar Star Nutrition Omega-3.

Varje dag bombarderas de 63 miljarder cellerna i vår kropp av instabila molekyler som kallas ”fria radikaler”. Dessa instabila molekyler har förlorat elektroner och försöker ”låna” dem från friska celler, vilket innebär att de friska cellerna förstörs i processen. Om det inte kontrolleras kan de fria radikalernas påverkan leda till för tidigt åldrande och ett försvagat immunförsvar. Antioxidanter som skyddar kroppen får man bland annat i sig via bär. Man kan även äta ett tillskott, exempelvis Only One Advanced+.

Kom ihåg att det även är bra att belasta kroppen genom att styrketräna (gärna tungt och regelbundet) för att påminna om att musklerna används och behöver vara kvar i nuvarande storlek/styrka. Kroppen svarar på vad vi gör och det är ett bra sätt att kommunicera med den.

springa

Sist men inte minst vill vi poängtera att konditionsträning inte är ett måste för att gå ner i vikt (bränna fett) men kan ge många hälsofördelar. Konditionsträning är ett bra sätt att förbruka extra kalorier men kan också öka hungern och sötsuget för de som är känsliga. Äter du 500 kcal mindre under en dag motsvarar det ett pass där du bränt 500 kcal men ätit som vanligt. På så sätt är man inte tvungen att ge sig ut i löpspåret för att bränna fett. Man får bestämma sig vilket alternativ man vill välja eller om man gör både och för att öka underskottet till det dubbla.

Bestäm dig för vilken väg du vill ta för att forma din drömkropp och sedan är det bara att jobba sig dit.

VI HJÄLPER DIG ATT KOMMA I FORM

5 Comments

  1. Jag undrar om man kan bli fast i kroppen då man är 38 år och överviktig. kan jag någonsin träna mig till det, eller är det kört?

  2. My spouse and I stumbled over here coming from a different web address and thought I might check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to checking out your web page again.

Lämna en kommentar

Din mailadress kommer inte att visas.


*